Els cinc grups polítics de l’ajuntament demanen al Govern Central la creació d’un nucli de Rodalia de Castelló com a servei d’interès general

  • Castelló és l'única demarcació provincial que no té Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana

VilaWeb
Redacció
25.04.2016 - 10:17

El ple de l’Ajuntament de Castelló del mes d’abril aprovarà una declaració institucional impulsada per tots els grups municipals del consistori: PSPV, Compromís i Castelló en Moviment, Partit Popular i Ciutadans, en la qual es demana al Govern Central la creació del nucli de Rodalia de Castelló, amb una longitud mínima de 70 quilòmetres fins a Vinaròs i amb extensió fins a Tortosa (Tarragona).

La declaració explica que Rodalies és la denominació comercial que Renfe Operadora atorga als seus serveis de ferrocarril suburbà i, per extensió, el terme s’aplica a tots els trens de proximitat que uneixen els diferents nuclis d’una mateixa àrea metropolitana a Espanya i altres propers a aquesta. Són trens de gran capacitat i freqüència, orientats a viatges d’anada i tornada en el mateix dia i amb horaris cadenciats. Realitzen trajectes interurbans de curta distància, que excedeixen en capacitat, longitud i durada als coberts pels sistemes de metro i tramvia, encara que solen tenir una freqüència inferior.

Els serveis de Renfe solen circular per vies convencionals que comparteixen amb la resta de trens, i utilitzen estacions tant genèriques per a tot tipus de trens com específiques de rodalia. Els operadors autonòmics solen utilitzar línies exclusives per a serveis de rodalia. Amb tot, hi ha estacions i trams d’una certa entitat poblacional i potencial econòmic i turístic que no poden beneficiar-se d’aquests trens per no estar a l’entorn d’un anomenat ‘nucli’ de rodalies.

En ocasions els usuaris i ajuntaments interessats del territori valencià han plantejat la creació de nous nuclis de rodalies, de forma especialment intensa al Maestrat castellonenc entre Castelló i el límit Nord de la província fins a Vinaròs i amb enllaç fins a Tortosa. Estudiants universitaris, treballadors d’administracions públiques, usuaris d’hospitals veuen complicada la seua mobilitat a preus raonables tot i estar units mitjançant ferrocarril, a jugar-se la vida a la saturada N-340 o l’ús del vehicle privat. També es fomenta el desarrelament i són molts els joves que a la fase d’estudis no poden seguir ja utilitzant l’habitatge familiar i es veuen obligats a llogar pisos a Castelló, amb el consegüent desarrelament, fugida de matèria gris dels pobles i descapitalització.

A tenor de l’Acord de Consell de Ministres de 2 de juliol de 2010, de Bases per declarar d’interès públic serveis de transport ferroviari de viatgers “els serveis de Rodalies i de Mitja Distància d’intensa utilització pels ciutadans seran els que prioritàriament tindran la consideració de serveis d’interès general. Renfe serà l’operadora d’aquests serveis durant els tres primers anys i rebrà una compensació per cobrir els seus costos, sempre que complisca amb els índexs de qualitat establerts“. També primaran sempre que concorren raons d’eficiència energètica, social i econòmica.

Per tot això, els grups polítics de l’Ajuntament demanaran al Govern central que incloga en la Declaració de Servei Públic, que va a renovar-se en breu, la creació del nucli de rodalia de Castelló, amb una longitud mínima de 70 quilòmetres fins a Vinaròs i amb extensió fins a Tortosa (Tarragona). També plantejen a Fomento i a Renfe que garantisquen unes freqüències mínimes diàries que cobrisquen les necessitats existents (cada dues hores en cada sentit, per exemple) i que porten a terme una campanya de promoció del nou servei i implantació de bons multiviatges per poder-se beneficiar de descomptes pel seu ús.

La declaració també insta el Ministeri de Foment a que la revisió es realitze amb la perspectiva de garantir el dret a la mobilitat de la ciutadania, i analitze els serveis amb criteris objectius d’eficiència global i sostenibilitat des d’una triple perspectiva: mediambiental, social i econòmica, dins d’una oferta intermodal, assegurant, sempre els majors estàndard de qualitat i seguretat en la prestació del servei. Per últim, demana a la Generalitat Valenciana que finançe aquells serveis addicionals que consideren necessaris per a la millor mobilitat de la ciutadania, a tenor de que les Comunitats Autònomes puguen també declarar determinats serveis com obligacions de servei públic (OSP).

L’alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, ha destacat la importància que aquesta iniciativa compte amb el respatler de tots els grups polítics ja que “sempre ha sigut una prioritat de l’equip de govern i ara ho és de tota la corporació municipal ja que no cal oblidar que Castelló és l’única demarcació provincial que no té Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana”. Marco també ha remarcat que “la nostra província ha de tenir un servei de Rodalies que connecte i cohesione tot el nostre territori d’una forma eficaç i no com estem patint en els últims mesos, amb unes connexions ferroviàries amb València absolutament deficients”.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any