Compromís registra al Senat la proposta de “trens gratis” i “obres de nit”

  • És l'alternativa assumida pels senadors Carles Mulet i Dolors Pérez davant els efectes negatius de les obres del tercer carril a la línia C-6

VilaWeb
Redacció
15.03.2016 - 10:41

Els senadors de Compromís han registrat al Senat una moció en la qual demanen al Govern canvis “amb caràcter urgent” perquè les obres d’implantació del tercer carril en la línia C-6 “deixen de fustigar els usuaris que utilitzen diàriament els trens en seus desplaçaments”.

Després de conèixer de primera mà la situació en què es troben les obres, disseny, alternatives, terminis i incidències, Compromís al Senat va formalitzar diverses preguntes la passada setmana sobre seguretat, conèixer com quedarà el servei un cop restablert i acabades les obres. La moció presentada reclama que “els treballs es realitzen únicament en horari nocturn“, per eliminar la major part de les molèsties durant el dia dels mesos en què encara es prolonguen els treballs i que el Senat inste el Govern “a estendre de manera urgent i de forma generalitzada a tots els usuaris d’aquestes línies la gratuïtat total del servei, mentre aquest estiga precaritzat, seguisquen els problemes o no puguen garantir les freqüències i horaris oficials“.

CONTINGUT DE LA MOCIÓ

La línia ferroviària de rodalies entre València i Castelló (C-6) funcionava raonablement bé pel que fa a freqüències, puntualitat i absència d’incidències fins que van començar les denominades obres del ‘tercer carril’, que han comportat constants retards i mala qualitat del servei públic ferroviari. Els treballs han reduït, a més, de 80 a 38 el nombre de trens.

Els usuaris (gent que matina per arribar al seu lloc de treball, centres mèdics, educatius i que busquen mitjans de transport segurs i menys contaminants) pateixen diàriament inesperades demores i són els que estan enduent-se la pitjor part d’uns treballs -que des de Compromís qüestionem que siguen els òptims- que ni tan sols van a millorar-los el servei, en tant no podran veure millorats els temps dels seus combois, ni les freqüències ni capacitat de la via.

A dia de hui són una incògnita els calendaris de les afeccions; ni Foment ni Adif han donat a conèixer el nou pla d’obres d’uns treballs que havien d’haver finalitzat el 2015 i la gent se segueix aixecant als matins decidint si s’arrisca a agafar el tren mentre com a alternativa disposa d’autobusos que triguen unes quatre hores en cobrir el tram entre les capitals de província de Castelló i València.

Els treballs s’executen de dia i de nit, a contrarellotge, per intentar fer menys evident que la improvisació en la línia -potser per les presses electorals- ha desbordat Adif i a l’empresa que executa aquestes complexes tasques. Decisions i proves pilot a l’autonomia valenciana, mesures per estalviar en el corredor mediterrani, el que siga menys millorar de forma clara i evident la infraestructura amb túnels passants, noves vies i millor seguretat en una àrea exportadora amb fins a 700 trens a la setmana i mancada de la inversió necessària.

L’efecte d’aquests treballs nocturns és que, de dia, amb la circulació dels primers trens apareixen els problemes per als usuaris, que se segueixen reeditant amb els treballs diürns, tot això per evitar que es prolonguen més en el temps.   Autonomies com la catalana van establir sistemes com la devolució exprés en cas de retards de més de 15 minuts d’un altre bitllet de la mateixa categoria i la gratuïtat en el transport, com es va fer amb els problemes sorgits amb les obres de l’AVE a Barcelona.

Compromís aposta com a solució immediata per la gratuïtat del bitllet mentre duren els treballs d’execució del tercer carril. Altres alternatives com possibles bonificacions del 50% en el preu del bitllet comporten problemes tècnics, ja que ni les màquines expenedores ni el programari permeten fer aquesta discriminació temporal en les tarifes i es crea un conflicte amb els transbords entre línies i zones. La solució dels autobusos tampoc soluciona res, ja que el temps per recórrer el tram afectat és superior a les 4 hores.

Per tot això es presenta aquesta moció:

1.- El Senat insta el Govern a que acordi amb les empreses afectades que els treballs es realitzaran únicament en horari nocturn, en la mesura que ja s’estan incomplint els terminis, el que permetrà reduir així les molèsties en horari diürn als usuaris. Si cal poden prolongar més en el temps, però no pot seguir castigant-més a l’usuari.

2.- El Senat insta el Govern a generalitzar de manera urgent i de forma generalitzada a tots els usuaris d’aquestes línies la gratuïtat total del servei, mentre aquest estiga precaritzat, seguisquen els problemes o no puguen garantir-se les freqüències i horaris oficials.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any