23.02.2017 - 18:26
L’alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, i el regidor d’Esports, Enric Porcar, acompanyats del vicepresident del CA Running Castelló, Juanma Medina, han fet balanç aquest matí del que ha suposat la celebració de la VII Marató BP Castelló, celebrada el diumenge 19 de febrer, per a la ciutat.
Així, l’alcaldessa ha volgut assenyalar que “tant en l’organització, com a nivell esportiu, aquesta sèptima edició ha estat a l’altura de l’esperat, sent una Marató de rècord. Hem crescut en participació, el que revela la importància que la prova està tenint en el calendari de l’atletisme espanyol”. Marco ha apuntat també que “ho diuen les xifres, però també les sensacions que tots i totes hem viscut, pel que hem percebut als carrers de Castelló. La ciutadania ha sortit al carrer, vivint l’espectacle, donant ànims i gaudint de l’esport en estat pur. Una vegada més hem demostrat el potencial de l’esport a Castelló”.
La primera edil ha manifestat que “ens reafirma en la idea que l’esport és alguna cosa més que una activitat física. La Marató és marca Castelló i ens obri possibilitats de promoció turística i econòmica. De fet, estimem que el moviment econòmic a la ciutat del passat 19 de febrer va ser d’1,6 milions d’euros. Una repercussió que, a més d’econòmica i turística, també és mediàtica”, amb un report econòmic obtingut per les aparicions en els mitjans de comunicació superior a 500.000 euros en publicitat gratuïta, i amb un impacte de més 800 notícies en les setmanes prèvies i posteriors a la celebració de la Marató en mitjans de tot l’estat. A més, “estem aconseguint que s’identifique a Castelló amb l’excel·lència, amb el positiu. Eixe és el gran objectiu d’aquest equip de govern, que s’està assolint, en part, gràcies a l’esport de Castelló”, ha dit Amparo Marco.
Per últim, l’alcaldessa ha volgut agrair “als participants i, de forma especial, als que es van bolcar en l’organització tant als professionals com als voluntaris. A tots i cadascun dels treballadors del Patronat i al regidor d’Esports, Enric Porcar. I també als patrocinadors, sense els quals aquest repte compartit no haguera sigut possible”.
Per la seua banda, el regidor d’Esports, Enric Porcar ha destacat que “la Marató d’enguany suposava un canvi important per la data en el calendari esportiu de Castelló i dels corredors. La decisió no va ser fàcil, però es va apostar per aquest canvi de data i el resultat és per a estar molt satisfets”. Porcar ha continuat dient que “el que més m’agradaria destacar d’aquesta edició és la satisfacció per parts dels corredors, per la cura amb què la ciutat sencera tracta als corredors i a les seues famílies. En eixe sentit, hem apostat per aquest tracte amb tanta estima cap als participants amb la Fira del Corredor, el recorregut, l’arribada a meta, l’app mòbil per valorar la cursa o el concurs de redacció perquè tinguen la possibilitat de contar la seua experiència. En definitiva, moltes coses perquè cada vegada els corredors se senten millor i més a gust corrent a Castelló”.
Per un altre costat, l’edil d’Esports ha reconegut “la implicació de tota la ciutat perquè quan arribe la Marató, Castelló se bolque. A nivell empresarial, un total de 33 empreses locals, nacionals o internacionals han col·laborat o patrocinat la cursa, empreses que aposten per participar i associar la seua imatge a la de la Marató, perquè és una imatge d’èxit. Però també la implicació dels voluntaris, dels grups d’animació, que cada vegada en són més. En aquesta edició hem tingut més de 1.000 persones implicades entre el voluntariat i els 22 punts d’animació per tot el recorregut. Però enguany hem fet un pas més enllà, implicant a Castelló Espai Comercial i a 10 clubs esportius que van omplir el centre de Castelló amb activitats esportives per a totes les famílies de la ciutat.
Finalment, Juanma Medina ha volgut dirigir-se “a tots els voluntaris per a agrair-vos el treball tan espectacular que heu desenvolupat en la VII Marató de Castelló. Heu sigut, junta a tots els corredors que van prendre la sortida, l’ànima de la prova. Només fa falta mirar els fòrums a internet per comprovar el bon tracte que dispensàreu a tots i cadascun dels participants. Vau repartir ànims i ajuda sense escatimar esforç i vau ser l’alé necessari perquè veren complits els seus objectius. Tots i cadascun de vosaltres fa d’aquesta Marató una prova amb batec propi. També vull agrair als patrocinadors, col·laboradors, companys i, sobretot, als participants que amb la seua presència han aconseguit que aquesta edició de la Marató BP Castelló haja sigut un nou èxit”.
Participació
Un total de 3.826 atletes van participar el passat diumenge en la gran festa de l’esport, amb un increment del 5% d’inscripcions. La Marató va comptar amb 2.426 ‘runners’, mentre el 10K va esgotar les seues 1.400 inscripcions disponibles. Cal destacar la fidelitat de 146 atletes han disputat les set edicions de la Marató BP Castelló.
En el cas de la Marató, el 20% dels atletes pertanyen a la ciutat de Castelló i el 39% a la província, el que suma un 59%. El 37% prové de tota la geografia espanyola, en especial de Madrid, València, Barcelona, Tarragona, Saragossa i Múrcia, principalment. Per últim, el 4% van vindre des de països com Itàlia, Anglaterra, França, Bèlgica, Polònia, Holanda, Hongria, Emirats Àrabs, Suècia, Regne Unit, Rússia o Luxemburg.
Per la seua banda, la 10K Ciutat de Castelló té una procedència del 65% de la província de Castelló, un 35% de fora de la província i el 2% d’internacionals.
Pel que fa als percentatges de gènere, en la Marató BP Castelló, es divideix en un 91% d’homes i un 9% de dones amb una mitja d’edat de 43 anys, mentre que en el 10K Ciutat de Castelló la proporció canvia notablement: 31% de dones i 69% d’homes.
Quant al dispositiu de seguretat, va haver-hi 150 efectius de Policia Local i Agents de Mobilitat Urbana en servei extraordinari, a més d’efectius de Protecció Civil en meta i la col·laboració de la Policia Nacional. A més de la col·laboració de voluntaris, de les ONG Asperger, Manos Unidas i Idem, en encreuaments de carrers. Per a poder realitzar aquest dispositiu de seguretat viària es van utilitzar 300 tanques, a més d’abalisar amb cons diversos trams, més de 4 km.
Solidaritat
El caràcter solidari que té la Marató també va quedar reflectit en la recollida de 6.815 € que aniran destinats a ONG’s com Asperger, IDEM i Manos Unidas Castelló i que van ser donats a través de la devolució dels xips que portaven els corredors.
Altres xifres
Altres xifres també destacables de la carrera són les 33.000 botelles de líquid entre aigua i begudes isotòniques, unes 310 pizzes repartides en la zona de postmeta. També les 50 caixes de fruita entre taronges i plàtans en els avituallaments i zona de postmeta i els 3 palets de mandarines de “Garcia & Ballester” lliurats durant la ‘Expomarató’.
A més, es van habilitar 54 contenidors per al reciclat d’envasos lleugers i materials orgànics gràcies a l’acció de Ecoembes
Quant a les activitats paral·leles, cal ressaltar els 22 expositors registrats en la ‘Expomaraton’ i la completa programació de la mateixa amb activitats com el Breakfast Run, el Run Force, la Marató Infantil Salera, les xarrades durant tot el cap de setmana i les 10 activitats que es van cel·lebrar el dissabte de vesprada amb la participació de clubs locals organitzades pel Patronat d´Esports i la col·laboració de Castelló Espai Comercial.
Incidències sanitàries
A l’Hospital de Campanya van ser ateses 23 persones, i el total d’atencions durant tota la prova va ascendir a 121. Les tipologies de les atencions es van concentrar en tres: el 83% dels corredors van ser atesos per processos osteomusculars, principalment contractures musculars, dolors articulars, contusions, esquinços o lumbàlgies. El 8% dels atesos es refereix a afeccions de processos neurològics i el 7% de les persones ateses presentava frecs o butllofes. L’equip sanitari que es va encarregar d’atendre totes aquestes incidències va estar format per un total de 41 persones.