07.03.2017 - 16:33
L’Ajuntament de Castelló, a través de la Regidoria de Joventut , la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i l’ONG Controla Club han presentat una nova edició de la campanya “Controla en La Magdalena: Si et passes, t’ho perds”, que enguany celebra la seua quarta edició i que una vegada més compta amb la col·laboració de la Junta de Festes, la Gestora de Gaiates i la Federació de Colles. Com a principal novetat, enguany els missatges i consells dirigits a prevenir les drogodependències i evitar les conductes de risc durant les festes populars s’han plantejat des de l’òptica de la dona, incorporant la perspectiva de gènere al debat social sobre l’alcohol i altres drogues a l’entorn de les festes populars.
La presentació ha comptat amb la participació de José Luis López, regidor de Joventut; Azucena Martí, directora territorial de la Conselleria de Sanitat Universal, i Juan Barcala i Andrea Hernández, de l’ONG Controla Club. L’edil José Luis López ha agraït la “iniciativa i la implicació dels col·lectius per a fer de la Magdalena unes festes més segures i respectuoses” mentre que Azucena Martí també ha valorat la campanya “per a lluitar, des de la prevenció, contra la pressió social i que les i els joves aprenguen a dir prou i a no perdre el control”.
La campanya d’enguany, en paraules de Juan Barcala, pretén transmetre missatges i consells específics sobre la problemàtica del consum d’alcohol i altres drogues per part de les dones en entorns festius i a les conductes de risc associades a ells. L’objectiu principal d’aquests missatges és empoderar a la dona a l’entorn de les festes populars situant-la en igualtat de condicions a l’hora de gaudir de la festa i intentant prevenir possibles situacions de risc.
Així, s’ha editat una guia de consells sota el lema ‘Per una Magdalena segura per a totes’ que consta de dues parts: una centrada en el consum responsable i una altra en la prevenció d’agressions sexistes. En aquesta segona part, s’identifica què és una agressió sexista, què fer en cas de patir-la i també hi ha un apartat dedicat als qui presencien una agressió, “perquè no siguen còmplices i també denuncien”, segons ha explicat Barcala.
Pel que fa a les activitats de la campanya de 2017 en els espais d’activitat festera amb l’objectiu de sensibilitzar a les i els *castelloneses sobre els riscos que comporta el consum abusiu d’alcohol, aquestes seran dutes a terme per mediadors de l’ONG Controla Club durant els dies 18, 20 i 25 de març. A més, també es farà un recorregut per les seus de collas i gaiatas amb l’objectiu de distribuir el contingut de la Guia de Consells. I la Federació de Colles i la Gestora de Gaiates col·laboraran en la difusió entre els seus federats.
Andrea Hernández, de Controla Club, ha explicat que la perspectiva de gènere es recolza en les dades de l’estudi sobre les pautes de consum d’alcohol i altres drogues durant la Magdalena 2016 amb enquestes a joves d’entre 15 i 35 anys. Hernández ha destacat que, pel que fa al percentatge d’enquestats que reconeixen que el seu primer consum d’alcohol es va realitzar durant les festes populars, “resulta especialment cridanera la diferència existent entre homes i dones: un 47% de les xiques enquestades enfront d’un 31,6% dels xics, la qual cosa ve a emfatitzar la idoneïtat de la campanya d’enguany. L’edat mitjana se situa en tots dos casos entorn dels 14 anys”.
Quant al coneixement de l’alcohol, per al 67% dels joves enquestats l’alcohol és una droga més, la qual cosa il·lustra la necessitat de dur a terme campanyes informatives d’aquest tipus que informen sobre la naturalesa i els efectes d’aquesta substància.
Finalment, pel que fa a l’engegada de mesures de reducció de riscos dels consums de drogues, destaca una major conscienciació per part de les joves enquestades en tots els ítems plantejats, com per exemple, “mai conduir havent consumit alcohol” (un 89,8% de xiques enfront del 71,7% de xics), “mai mantenir relacions sexuals sense protecció” (un 78,5% de xiques enfront del 52,9% de xics) o “mai llançar petards havent begut” (un 89,3% de xiques enfront del 63% de xics).