23.10.2017 - 09:19
Els grups municipals signants del Pacte del Grau han presentat una declaració institucional perquè el ple de l’Ajuntament de Castelló inste el Govern espanyol a confirmar la supressió de qualsevol tipus de peatge en 2019, després de la finalització de la concessió de l’autopista AP-7 al seu pas per Castelló. També es reclama que es descarte qualsevol tipus de pròrroga quan acabe l’explotació comercial.
La concessió de l’autopista AP-7 arriba a la seua fi en 2019, després de quasi 50 anys d’explotació per part de l’empresa Aumar. La iniciativa plenària presentada per PSPV, Compromís i Castelló en Moviment a l’Ajuntament de Castelló assenyala que és un moment per a atendre la demanda ciutadana històrica de garantir l’ús gratuït de la citada via.
La declaració institucional afegeix que durant diverses dècades, els ciutadans i ciutadanes de Castelló han hagut de suportar la injustícia que suposa haver de pagar per l’ús d’unes vies ràpides, gratuïtes en altres comunitats d’Espanya. L’any 1998 va concloure el termini d’explotació inicial, de 27 anys, concedit a principis de la dècada dels 70, però el govern de llavors va negociar una nova pròrroga que va provocar que els usuaris de Castelló hagueren de seguir pagant 20 anys més un peatge totalment injust.
En 2019 s’acabarà la pròrroga i el Govern d’Espanya recuperarà la concessió de l’autopista, per la qual cosa els grups polítics del Pacte del Grau consideren “absolutament necessari” que totes les forces polítiques s’adherisquen al clam social que reclama l’eliminació del peatge.
La gratuïtat de l’AP-7 tindria efectes dinamitzadors sobre l’economia i aportaria importants avantatges per a Castelló, doncs fomentaria la competitivitat en àmbits tan fonamentals com el turisme i la indústria. La majoria de visitants que opta per localitats de la província per a gaudir d’unes vacances, es desplaça per carretera. El fet que hagen de pagar un peatge per a viatjar de forma ràpida i segura provoca un increment dels costos que fa menys competitiu el sector turístic.
La iniciativa proposa donar trasllat de l’acord al Govern d’Espanya i al Congrés dels Diputats i, a més, insta a la Diputació de Castelló i a la Generalitat Valenciana a secundar aquesta demanda davant el Govern espanyol amb la finalitat d’evitar una nova pròrroga i que no s’aplique cap tipus de peatge a partir de 2019, quan concloga l’explotació.