Compromís presenta en el Senat una proposta per resoldre la falta de rodalies entre Castelló i Vinaròs.

  • Mulet afirma que és el primer cop que es dóna la solució tècnica a la negativa del govern central.

VilaWeb

Redacció

18.03.2016 - 08:58

El senador de Compromís, Carles Mulet, ha presentat una moció al senat en el qual es dóna la proposta concreta per aconseguir les rodalies entre Castelló i Vinaròs/Tortosa. Segons Mulet “sempre l’excusa ha estat tècnica, burocràtica, que no es podia crear una xarxa de rodalies cap a nord de Castelló per les llargues distàncies existents des de València, i la dificultat de fer rentable un nou nucli amb Castelló com a centre. La primera es soluciona precisament creant el nou nucli, i la segona no té cap justificació, perquè línies de rodalies com les de Saragossa tenen un potencial molt menor que la línia Castelló-Vinaròs amb possibilitat d’allargar-la fins Tortosa”

Text de la moció:

Rodalies és la denominació comercial que Renfe Operadora atorga als seus serveis de ferrocarril suburbà. Per extensió, el terme s’aplica a tots els trens de proximitat que uneixen els diferents nuclis d’una mateixa àrea metropolitana a Espanya i altres propers a aquesta. Són trens de gran capacitat i freqüència, orientats a viatges d’anada i tornada en el mateix dia i amb horaris cadenciats. Realitzen trajectes interurbans de curta distància, que excedeixen en capacitat, longitud i durada als coberts pels sistemes de metro i tramvia, encara que solen tenir una freqüència inferior.

Els serveis de Renfe solen circular per vies convencionals que comparteixen amb la resta de trens, i utilitzen estacions tant genèriques per a tot tipus de trens com específiques de rodalies. Els operadors autonòmics solen utilitzar línies exclusives per a serveis de rodalies. Amb tot, hi ha estacions i trams d’una certa entitat poblacional i potencial econòmic i turístic que no poden beneficiar-se d’aquests trens per no estar a l’entorn d’un anomenat ‘nucli’ de rodalies.

En ocasions els usuaris i ajuntaments interessats del territori valencià han plantejat la creació de nous nuclis de rodalies, de forma especialment intensa al Maestrat castellonenc entre Castelló i el límit Nord de la província fins a Vinaròs i amb enllaç fins a Tortosa. Castelló és l’única demarcació provincial que no té Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

Estudiants universitaris, treballadors d’administracions públiques, usuaris d’hospitals (que segueixen tractaments, tenen a familiars ingressats, etc …) veuen complicada la seua mobilitat a preus raonables tot i estar units mitjançant ferrocarril, a jugar-se la vida a la saturada N-340 o l’ús del vehicle privat. També es fomenta el desarrelament i són molts els joves que a la fase d’estudis no poden seguir ja utilitzant l’habitatge familiar i es veuen obligats a llogar pisos a Castelló, amb el consegüent desarrelament, fugida de matèria gris dels pobles i descapitalització.

A tenor de l’Acord de Consell de Ministres de 2 de juliol de 20 10, de Bases per declarar d’interès públic serveis de transport ferroviari de viatgers “els serveis de Rodalies i de Mitja Distància d’intensa utilització pels ciutadans seran els que prioritàriament tindran la consideració de serveis d’interès general. Renfe serà l’operadora d’aquests serveis durant els tres primers anys i rebrà una compensació per cobrir els seus costos, sempre que complisca amb els índexs de qualitat establerts“. També primaran sempre que concorren raons d’eficiència energètica, social i econòmica.

Les obligacions de servei i les compensacions per les mateixes s’estableixen en document contractual entre Renfe-Operadora i l’Administració de l’Estat. Aquesta competència s’estableix de manera expressa en el Reial Decret 452/2012, de 5 de març, pel qual es desenvolupa l’estructura orgànica bàsica del Ministeri de Foment, que estableix les funcions de la Direcció general de Transport Terrestre, i el Reglament ( CE) 1370/2007, de 23 d’octubre de 2007, sobre els Serveis Públics de transport de viatgers per ferrocarril i carretera, de manera que es fixen les obligacions de l’operador, la compensació econòmica amb l’objectiu d’incrementar la qualitat, la possibilitat de intervindre en relació a les condicions mínimes de funcionament, drets dels viatgers, necessitats de les persones amb mobilitat reduïda, la protecció mediambiental, la seguretat dels viatgers i empleats, així com el compliment de les normes laborals.

En aquest sentit, el Senat insta el Govern a:

1.- Incloure en la Declaració de Servei Públic, que va a renovar-se aviat, la creació del nucli de rodalies de Castelló, amb una longitud mínima de 70 quilòmetres fins a Vinaròs i amb extensió fins a Tortosa.

2.- Garantir unes freqüències mínimes diàries que cobrisquen les necessitats existents (cada dues hores en cada sentit, per exemple)

3.- Realització d’una campanya de promoció del nou servei i implantació de bons multiviatges per poder-se beneficiar de descomptes pel seu ús.

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem