Compromís i Podem-EUPV demanen paralitzar l’ampliació del Port de València

  • La declaració institucional en què s’han unit els dos socis de govern a Castelló insta a l’elaboració d’un nou pla estratègic que tinga en compte els efectes econòmics per a la resta de ports del País Valencià

VilaWeb
Redacció
21.04.2021 - 13:24

Compromís per Castelló i Podem-Esquerra Unida han signat una declaració institucional per “exigir la paralització de l’actual projecte d’ampliació Nord del Port de València i instar a l’Autoritat Portuària de València a dur a terme un nou Pla Estratègic per al Port que tinga en compte l’emergència climàtica, sanitària i econòmica actual”. A més, els dos grups municipals demanen al Govern espanyol que “supervise els projectes portuaris en funció de la legislació mediambiental i d’acord amb les competències amb les que s’ha dotat al Ministeri de Transició Ecològica”.

Així mateix, els portaveus de Compromís, Ignasi Garcia, i Podem-Esquerra Unida, Fernando Navarro, exigeixen a la Direcció General de Ports, Aeroports i Costes de la Generalitat Valenciana “un posicionament clar i ferm per una estratègia portuària valenciana conjunta, basada en la cooperació i vertebració del país, i en un creixement econòmic sostenible respectuós amb l’entorn natural”.

Garcia ha assegurat que “aquesta ampliació, tal com està plantejada, fa competència deslleial al port de Castelló, a més de ser un risc mediambiental”. El portaveu de Compromís a l’Ajuntament de Castelló ha destacat que “volem que les inversions de recursos públics es facen de manera conjunta, en col·laboració entre els diferents ports, i que la situació no acabe en una cursa per créixer que a Castelló i al Grau ha portat la pèrdua de molts llocs de treball”.

Per part seua, el portaveu de Podem-EUPV Castelló, Fernando Navarro, destaca que “l’ampliació del port de València tindrà un important impacte ambiental per al litoral valencià, i ara és moment de projectar infraestructures pensant en una recuperació econòmica basada en la transició ecològica i en la lluita contra el canvi climàtic. L’eixida de la crisi ha d’anar cap a la neutralitat climàtica i la conservació del nostre entorn natural”.

Seons el text proposat, durant els darrers dies s’ha fet pública la decisió de Ports de l’Estat de tirar endavant l’ampliació del Port de València. Una decisió que, segons Compromís i Podem-Esquerra Unida, “suposarà un greuge mediambiental, com assenyalen nombroses associacions ecologistes, i que repercutirà negativament en el Port de Castelló”.

Per a les dues formacions, es tracta d’una decisió que contrasta amb la Declaració d’Emergència Climàtica realitzada tant pel Govern Central en 2020 i per la Generalitat Valenciana. A més a més, les dues formacions assenyalen que  “atenta directament contra la lluita contra el canvi climàtic”. Titllen d’“incoherent” el treball dels governs autonòmics i municipals per mitigar el canvi climàtic, mentre des d’altres institucions s’impulsen infraestructures “insostenibles, sense ni tan sols plantejar una nova avaluació ambiental”.

En el cas de Castelló i el Grau, aquesta ampliació suposarà la pèrdua de més llocs de treball directes, derivats de la disminució de tràfic de mercaderies, que es desviarà al Port de València. Tal i com assenyala la declaració institucional, aquests “es sumarien als llocs de treball que ja s’han perdut, per la competència deslleial que el port de València li ha fet al de Castelló”.

Compromís per Castelló i Podem-Esquerra Unida coincideixen en què la ciutat “necessita inversió per crear accessos al Port des del sud i també per la futura estació intermodal, que ja recull i preveu Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) per a millorar el posicionament com a espai logístic i estratègic”. Tanmateix, segons s’assenyala al text unificat per les dues formacions d’esquerres, les inversions no tindran sentit si els ports de Sagunt i València “basen el seu creixement en captar tot el tràfic del port de Castelló”.

Compromís i Podem proposen una estratègia portuària i logística valenciana. Per tant, segons les dues formacions municipals, “el que necessiten els ports de València, Alacant i de Castelló és el Corredor Mediterrani”. Tant per als morats com per als valencianistes, qualsevol proposta ha de tindre en compte l’emergència climàtica.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any