08.06.2016 - 07:52
El senador territorial valencià, Carles Mulet, ha dit que Compromís i la presència d’un grup fort tant al Congrés com al Senat “són la garantia que no es produiran més abusos cap als valencians en matèries com els peatges de les autopistes com l’AP-7”, que en finalitzar l’actual pròrroga al 2019 “haurem patit prop de mig segle”. Mulet ha recordat que un greuge d’aquestes característiques és impensable a cap altra part de la Península i es pregunta “com de gran deu ser el perjudici que aquest peatge a la mobilitat, economia, competitivitat i a la nostra seguretat ens ha causat”.
Tal circumstància s’ha produït en bona mesura per la forma en la que funcionen aquestes coses entre els partits fins ara hegemònics –com AP, UCD, PP i PSOE- i les concessionàries, “sovint grups empresarials amb lligams financers amb estes formacions, portes giratòries ben engreixades i pactes que tenen lloc a llotges d’estadis, cars restaurants i amb contrapartides que seria curiós conèixer”, ha dit Mulet. “Però ara els valencians hem dit prou”, explica Mulet “i estem a les institucions espanyoles per fer preguntes, esmenes als pressupostos, demanar compareixences o presentar les mocions que calga i que incomoden a aquells que van propiciar aquestes pròrrogues i que ja no tenen tan clares les justificacions”.
Hi ha en l’actualitat un consens en el fet que “ja no es renovarà mai més la concessió de l’AP-7 i passarà a ser-ne lliure i pública” però, afegeix Mulet “del PP ni de cap ministre d’esta formació ens en podem fiar, pels seus tentacles, agenda oculta i estranya fiscalitat i no seria d’estranyar trobar-nos acords enverinats, indemnitzacions per la reversió o un subapartat d’un articulat a una llei remota que impedisca acabar amb les idees del Govern Franquista en aplicació del Programa de Autopistas Nacionales Españolas (PANE), de 1967. Ja tenim les experiències de la seua nefasta gestió al front de la Generalitat i ens temem que qüestions com el projecte Castor o l’AP-7 puguen acabar quedant impunes i amb els diners a la butxaca dels seus amics, els que han fet el gran negoci, mentre que qui acabe assumint les pèrdues o indemnitzacions siguem, de nou, els ciutadans”, ha afegit. En la mateixa línia, també ha afirmat que existeix la possibilitat anunciada en el seu dia per l’aleshores consellera Isabel Boning, de que aquesta autopista tinguera un “peatge en l’ombra” una espècie de cànona pagar per part de l’administració a l’empresa perquè gestiones la infraestructura “ quan ja hem pagat fins la sacietat el seu cost, i quan el manteniment, a pesar de com de cara ens ix, és sovint deficitari”
Compromís ha mantingut una postura invariable al llarg dels anys en rebuig de les autopistes de peatge front al Govern central “cosa que no poden dir ni PP ni PSOE” i ha insistit en que “son les millors variants possibles, les obres fetes i futures autovies estatals més sostenibles i ràpides de construir”, ha conclòs.