10.01.2017 - 10:18
La coalició Compromís ha reclamat una decidida millora en el transport de mercaderies a l’Estat espanyol i, especialment, en el Corredor Mediterrani, que segueix mantenint uns nivells d’execució tan precaris que poden posar en perill la reactivació econòmica del País Valencià, la seua competitivitat i sostenibilitat. Recentment la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha publicat el seu informe de supervisió del mercat de transport ferroviari de mercaderies en el qual, en les seues conclusions, es considera que el transport de mercaderies per ferrocarril podria incrementar-se amb una influència positiva sobre sostenibilitat del transport si es dóna solució als diferents colls d’ampolla assenyalats en l’estudi i es consolida la competència en el mercat, eliminant els obstacles a l’expansió dels operadors alternatius.
Per al senador territorial, Carles Mulet “no podem conformar-nos amb esperar i confiar en l’arribada d’inversions, ja que veiem com arriben amb comptagotes i, mentre hi ha un esforç de les administracions valencianes per introduir canvis i modernitzar ports i obrir noves vies de negoci, ens trobem amb la indiferència més absoluta per part de l’Estat, que està castigant al nostre poble negant-nos la inversió i el finançament“.
La quota modal del transport ferroviari de mercaderies és molt reduïda, al voltant del 5% del transport total mesurat en termes de tones netes i molt per sota de la mitjana europea, segons aquest informe. El Pla Estratègic per a l’Impuls del Transport Ferroviari de Mercaderies a Espanya (2010) fixava una quota del 8-10% el 2020 i, tot i això, segueix sent un mercat relativament petit, sumant 300 milions d’euros en 2015 enfront dels 2.000 milions del mercat de viatgers. Renfe Mercaderies afronta pèrdues i reduccions significatives d’activitat.
“A més les infraestructures ferroviàries de l’Estat encara presentaven importants limitacions, mancances i dèficits alarmants per complir a temps amb les exigències assenyalades per complir amb la regulació comunitària de xarxes transeuropees (TEN-T), cosa especialment alarmant en el coll que suposa la ciutat de València i el seu node, que ha estat fins i tot relegat de les previsions de l’estat“, recorda el senador, citant el referit informe de supervisió.
Segons les dades de la Intervenció General de l’Administració General de l’Estat, dependent del Ministeri d’Hisenda, les inversions reals del sector públic empresarial i fundacional del Govern Central, entre les que es troben ADIF, ADIF Alta Velocitat i RENFE no estan complint les expectatives pressupostades. Així el 2015 les inversions reals només van complir el 61,6% de les inversions inicialment pressupostades per a tot l’Estat. Al empreses ferroviàries, ADIF Alta Velocitat, la que major esforç inversor realitza, només va aconseguir el 49,1% de la inversió real, i el grup RENFE el 45,6%. En el cas del País Valencià, ADIF Alta Velocitat només va cobrir el 35% de la inversió inicial i RENFE l’1,7%.
Les dades en el primer semestre del 2016 són encara més preocupants atès que en sis mesos la inversió realitzada únicament arriba al 16,2% de la inversió inicial en tot el sector públic estatal, quan hauria de rondar el 50%. Al País Valencià, per exemple, Renfe només havia realitzat el 1’6% (490.000 euros) de la inversió prevista inicialment i ADIF Alta Velocitat el 22,2%.
Recentment ha aparegut en premsa especialitzada que a l’octubre de 2016 el Ministeri només havia adjudicat contractes per 1.155 milions d’euros, fet que suposa la dada més baixa en tota la dècada.
Els senadors de Compromís han citat l’exemple del Parc Logístic de Sagunt, una comarca per a la qual es va obtenir un milió d’euros de fons per a la seua reindustrialització via una esmena de Compromís als pressupostos generals de l’Estat de 2016. Les autoritats, port, indústries i propostes de logística com la de Mercadona observen amb incredulitat com la línia Sagunt-Terol-Saragossa que es perllonga fins al Cantàbric es troba en una situació totalment tercermundista: ni està electrificada, ni té possibilitats de freqüència ni de permetre la mida suficient del comboi amb l’evident perill que les exportacions acaben per fartar-se d’aquesta situació i opten per altres ports.
“El Ministeri de Foment ha de implicar-se amb aquesta línia, que és vital per a la comarca, l’àrea mediterrània i el conjunt de l’Estat, per això realitzarem diverses preguntes sobre això“, ha agregat.