15.12.2017 - 06:21
La regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, Verònica Ruiz, i els professors Joan Peraire i Montserrat Ferrer, han presentat la unitat didàctica ‘Miquel Peris, vers a vers’, que pretén acostar als joves de Castelló l’obra d’un dels seus poetes més emblemàtics per la seua tasca literària i pel seu activisme cívic i cultural. Es tracta d’una proposta educativa elaborada per la professora Ferrer i el professor Peraire, que ha patrocinat la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, i en el qual han participat la Fundació Huguet i l’Institut d’Estudis Catalans.
L’edil Ruiz ha explicat que “aquesta ha estat preparada amb motiu del centenari del naixement de Miquel Peris i avui s’ha fet el repartiment a tots els centres educatius de Castelló, tant públics, concertats, com privats, així com a les sales de lectura de la ciutat”. Aquesta, també es podrà trobar a la llibreria virtual.
La guia didàctica està enfocada per a treballar-la a l’alumnat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, encara que també inclou textos i activitats útils per al treball a les aules de primària. Segons ha explicat la professora Ferrer “l’objectiu és donar a conéixer l’obra de Miquel Peris emmarcant-la dins de la programació de primària i secundària de poesia i promoció de la llengua, tractant de treballar els continguts que tenen a veure amb la poesia a partir de l’obra de Miquel Peris”.
La proposta també estudia la figura del poeta castellonenc dins d’un context històric i cultural en el qual va viure. Així mateix, els autors han manifestat que “la idea és presentar-la com una figura i una obra relacionant-la amb altres obres i autors” com Estellés, Bernat Artola, Carles Salvador, Josep Carner, Pere Quart, Salvat-Papasseit, Jaume Roig, Martí i Pol, Rosa Leveroni, i d’altres com el cantautor Raimon, el cantaor Pep Gimeno o la compositora Matilde Salvador.
‘Miquel Peris, vers a vers’ inclou continguts relacionats amb el gènere poètic, el treball lèxic, activitats de lectura i anàlisi de poemes, així com tallers de creació literària. Ferrer i Peraire coincideixen que el tipus d’activitats no és simplement llegir poesia, sinó alimentar la creativitat de l’estudiantat a partir d’un material flexible i amb una estructura modular.
A banda de treballar la biografia i el context històric i literari de Miquel Peris, la resta se centra en l’estudi de l’obra poètica organitzada segons els grans temes que el caracteritzen: el món de les bestioles, la poesia paisatgística, els poemes d’homenatges, la mar, l’amor i la mort, les cançons de bressol i el Betlem de la Pigà.