04.07.2021 - 09:09
Des de la Regidoria de Benestar Social, Dependència i Infància, s’ha dut a terme un curs de formació ‘Mediació i transformació positiva dels conflictes en l’àmbit escolar’ dirigit al professorat del col·legi Paul Bănică de Târgoviște (Romania) ciutat agermanada amb Castelló. Es tracta d’una activitat pionera amb un centre docent d’un altre país. Aquest curs s’ha desenvolupat a través del Negociat de Convivència Social i Interculturalitat i està emmarcat en el Servei Municipal de Mediació Transformadora del III Pla Castelló Ciutat Intercultural.
La regidora de Benestar Social, Dependència i Infància, Mary Carmen Ribera, que ha clausurat el curs, ha qualificat aquesta activitat com una experiència enriquidora i necessària. “La mediació en els conflictes de l’àmbit escolar és imprescindible per a previndre i revertir aquest tipus de situacions cap a una transformació positiva, a més de generar la cultura del diàleg i la no violència”, ha manifestat. Així mateix, per a Ribera, “el desenvolupament d’aquesta mena de curs que, per primera vegada, realitzem amb un altre país ha permès compartir experiències entre dues cultures i dues comunitats educatives diferents”.
Els objectius d’aquest curs de mediació i transformació dels conflictes en l’àmbit escolar s’han centrat en formar en matèria de mediació i transformació positiva de conflictes al professorat del col·legi Paul Bănică, així com compartir estratègies per a la posada en marxa d’un servei de mediació escolar en aqueix centre. Aquesta experiència formativa ha sigut duta a terme per professionals de la mediació intercultural del Negociat municipal, via en línia, durant els mesos de maig i juny, i comptant amb la participació d’11 docents del centre escolar romanès.
Entre altres temes, el programa del curs ha inclòs la mediació com a eina de transformació positiva de conflictes, en particular la mediació intercultural en la gestió de la convivència escolar. En el marc de la conflictologia, s’han abordat, entre altres aspectes, els diferents enfrontaments, relacions i comunicació, valors i creences. En aquest curs s’han desenvolupat temes referents a les habilitats comunicatives, afectives, cognitives i comportamentals, així com les habilitats essencials, l’empatia, assertivitat, proactivitat.
Aquest curs ha promogut també el muntatge d’una Aula de Convivència amb la definició d’objectius clars i centrats en la responsabilitat compartida entre professorat i alumnat. L’experiència d’impartir el mètode de la mediació s’ha emportat des de diferents fases, adaptant-se a les etapes educatives.