07.10.2017 - 22:22
Castelló i Târgoviste han segellat la seua germanor amb una abraçada institucional. Les corporacions municipals d’ambdues ciutats han culminat el procés d’agermanament en un acte solemne celebrat en l’Ajuntament de la capital de la Plana amb la presidència de l’alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, i el vicealcalde de Târgoviste, Cătălin Rădulescu. L’acte s’ha desenvolupat amb una àmplia representació política i social d’ambdues localitats, especialment de la colònia romanesa en terres castellonenques, així com representants de l’UJI i de la Universitat de Barcelona.
Marco ha formalitzat l’agermanament amb un discurs en el qual ha enaltit “la bona sintonia, l’afecte, la coincidència d’interessos i els profunds llaços culturals, històrics, humans i econòmics entre Târgoviste i Castelló”. Les paraules de l’alcaldessa han recalcat que la nova relació entre les dues ciutats crea un nou espai de relació que permetrà aprofundir en la realitat de Castelló com a ciutat multicultural.
Durant la intervenció, Marco ha ofert al vicealcalde Rădulescu una àmplia col·laboració en tots els àmbits que resulten beneficiosos per a les dues localitats. En aqueix sentit, ha obert la possibilitat de “comptar amb Târgoviste com a referent per intercanviar experiències i models d’actuació amb els quals afrontem els reptes diaris del govern d’una ciutat”.
“Castelló us tendeix la mà i s’ofereix a rebre delegacions de Romania interessades a conèixer les nostres bones pràctiques en la gestió municipal, en tots els àmbits, urbanístics, culturals, educatius, turístics, esportiu, econòmic i social. Volem establir, en definitiva, una relació viva, que enfortiscales nostres dues ciutats i beneficie els nostres ciutadans i les nostres ciutadanes”, ha assegurat.
Marco ha recalcat l’afany solidari de Castelló: “Som una ciutat acollidora i cosmopolita que els obre de bat a bat les portes perquè gaudisquen de la nostra cultura universal, de la nostra riquesa gastronòmica i d’oci i, molt especialment, de l’hospitalitat de les gents de Castelló. Estic segura que entre nosaltres se sentiran com en la seua casa”.
Cătălin Rădulescu, per la seua banda, ha destacat la importància de l’agermanament, en recordar que més de 10.000 romanesos que viuen en la ciutat de Castelló són originaris de Târgoviste. “L’agermanament ens permetrà col·laborar més intensament que fins ara”, ha afirmat. Rădulescu ha recordat la solemnitat de l’acte d’agermanament celebrat fa un mes a Târgoviste, en el qual es va signar el protocol d’agermanament, que ara es ratifica a Castelló. Finalment, ha recalcat l’oferiment per potenciar la nova relació entre ambdues ciutats.
El regidor d’Agermanaments, Enric Porcar, en la introducció, ha recordat que el col·lectiu romanès va arribar a representar el 15% de la població empadronada a Castelló i ha posat en valor l’hospitalitat de la ciutadania de Castelló i la gran capacitat d’integració dels romanesos. S’ha dirigit als conciutadans dels dos països i ha dit: “A Castelló ja no existeix nosaltres i vosaltres, ni nosaltres ni ells. Després de 24 anys de vivències en comú, tots som nosaltres”. A més, ha recordat els vincles que tots dos pobles tenen a través de la llengua, ja que el valencià i el romanès tenen 2.000 paraules similars. Porcar ha convidat als presents a col·laborar per a reforçar l’agermanament.
Després de l’acte institucional, delegacions d’ambdues ciutats han compartit un dinar de germanor a l’ermita de la Magdalena, i a la vesprada s’ha celebrat un acte d’intercanvi cultural en la plaça Major, en el qual han actuat grups castellonencs autòctons, com ara el grup El Millars, o una colla de dolçainers que ha interpretat a dolçaina l’himne de Romania i la Marxa de la Ciutat, i també grups de ball i de música formats per “romanesos de Castelló”, mentre que l’acte ha estat presentat per dues persones originàries de Roamania que parlaven en català i romanès, i una altra valenciana autòctona que parlava també indistintament en les dues llengües.