13.01.2022 - 17:00
Amb l’objectiu d’acostar tots els detalls i l’impacte ambiental, social i econòmic del projecte a la ciutadania i a la vintena d’entitats que han ajudat a teixir-lo a través d’un ampli procés participatiu, en els pròxims dies s’organitzarà una jornada informativa. En aquesta reunió es traslladarà a residents, comerciants i ciutadania en general la informació relativa a la millora de l’avinguda Lledó, que convertirà a Castelló en referent d’avantguarda de l’urbanisme de qualitat basat en criteris de sostenibilitat. Així mateix, s’ha enviat informació als veïns amb les característiques bàsiques de la millora de l’avinguda Lledó, perquè siguen coneixedors de primera mà d’aquesta.
L’impacte d’aquest projecte sobre la mobilitat per als vianants i ciclista és un dels eixos que ho vertebren, començant per la implementació d’un carril bici al llarg de tota l’avinguda, que connecta el centre amb la basílica del Lledó. Segons recull el projecte, l’espai destinat al vianant s’incrementa en més d’un 35% (del 31% actual al 68%) i els itineraris segurs passen dels 910 metres als 1.413 metres.
A més, es preveu un augment de les places d’aparcament en la zona d’actuació, de les 397 actuals a 435. En elles s’inclouen les contemplades en les dues zones d’estacionament que es crearan i que podran usar-se per residents i també com a pàrquings dissuasius. Una se situarà entre els carrers Juan Herrera i Francisco Rule, amb unes 90 places, i l’altra al carrer Calderón de la Barca, amb al voltant de 238 places, que passaran de cordó a bateria. A més es mantenen les de l’avinguda Lledó i Madre María Rosa Molas. Encara que creix el nombre de places per a estacionar, s’ha limitat la localització de les mateixes en l’avinguda. No obstant això es garanteix una distància màxima caminant de 5 minuts des de les zones d’estacionament existents al centre.
La reducció de la petjada de carboni i la millora de la qualitat de l’aire en descendir de manera notable el trànsit pesat (fins a un 87% en el primer tram, entre la plaça Maria Agustina i Tombatossals) i amb això les emissions de C02, seran uns altres dels efectes més palpables de la remodelació. De fet, s’estima en prop d’un 40% el descens global d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle en tot el vial. Un percentatge que depassaria el 80% en alguns trams de l’actuació.
Amb el seu redisseny el vial incorporarà un sistema de drenatge sostenible i sumarà més arbrat i biodiversitat (de 419 a 734 exemplars), a més d’ampliar la superfície verda en més de 4.587 metres quadrats mitjançant la plantació d’arbustos.
La millora tindrà impacte directe en els plans social i econòmic. Convertirà l’avinguda Lledó en un espai de trobada, obert a l’oci i l’esport a l’aire lliure. En afavorir el trànsit de persones que trien moure’s a peu o amb bicicleta, i reduir la pressió del trànsit rodat i els desplaçaments ràpids, es promou una manera de vida slow que suma temps per a transitar per la ciutat i detindre’s en els comerços, “un gest que ajuda al teixit comercial local i a crear barri”, ha puntualitzat Marco.
L’actuació preveu la creació de zones de descans i jocs infantils com la que se situarà en la rotonda Tombatossals (al costat del col·legi Consolació). Per a potenciar els aspectes socials i generar els diferents espais que reforcen els usos de la nova avinguda, es preveu la col·locació al llarg de la mateixa de mobiliari urbà ergonòmic compost principalment per bancs lineals, seients unitaris, taules amb seients, papereres, papereres de reciclatge o aparcabicis.
Entre les intervencions que inclou el projecte figura la integració total del parc de Rafalafena en l’entorn mitjançant la supressió del clos que l’envolta. S’afavoreix així el major ús d’aquest espai i es crea una imatge verda, sostenible i unificada de l’entorn.
Aposta per l’ús ceràmic
La ceràmica estarà especialment present en el primer tram de l’avinguda, on tota la vorera funcional anirà coberta d’aquest material. Les franges buffer situades enfront del col·legi de la Consolació, en la plaça al costat de Tombatossals, disposaran per la seua part de paviment drenant que actuarà com a sistema de drenatge urbà sostenible (SUD). D’altra banda, al llarg de l’avinguda *Lidón i fins a la basílica s’implantaran en el paviment rajoles de gres porcelànic antilliscant gravades mitjançant làser amb la simbologia de les 14 parades del Via crucis.
Dissenyat baix criteris socials i ambientals i d’accessibilitat universal, i teixit des de la perspectiva de gènere, el projecte s’ha gestat a través d’un procés participatiu que ha servit per a definir de manera col·laborativa la remodelació i ha implicat a més d’una vintena de col·lectius socials, en representació d’associacions i federacions veïnals, comerciants, col·legis, sindicats, empreses, col·lectius ecologistes, el Consell Social i la Universitat Jaume I (UJI), entre altres.
Reordenació del trànsit rodat
Quant a l’ordenació del trànsit, el projecte preveu que tota l’avinguda siga zona prioritària per al vianant, incloent un carril bici al llarg del recorregut, des de la plaça Maria Agustina a la Basílica de la Mare de Déu del Lledó, i evitant que el trànsit siga continu, de manera que no siga una via ràpida d’entrada i eixida de la ciutat, incorporant per a això elements que contribueixen a reduir la velocitat i a pacificar el trànsit. En aquest sentit, la reforma divideix l’ordenació de l’avinguda en tres trams i en tots ells es garanteix l’accés de vehicles de residents, d’emergències i de serveis urbans.
En el tram 1, de la plaça Maria Agustina a Tombatossals, l’avantprojecte preveu illes que es poden recórrer en vehicle i altres que són per als vianants. En aquesta zona hi ha previstes bosses d’aparcament i es permetrà l’accés al col·legi en les hores punta, tant a vehicles particulars com al transport públic. En el tram 2, de Tombatossals a la ronda de circumval·lació, es permet el trànsit a velocitat reduïda en les dues direccions i en aquest espai es contempla la ubicació d’un pàrquing dissuasiu, que inclourà zones verdes. El tram 3, des de la ronda a la basílica, serà per als vianants (encara que continuarà permetent en tot cas l’accés a residents i de vehicles d’emergències i de serveis urbans). No obstant això, durant l’execució de l’actuació, si es considera tècnicament necessari, podria haver-hi modificacions.