27.05.2016 - 15:12
Cal establir un marc d’interacció cultural que enriquisca la societat d’acolliment i l’alòctona, per la qual cosa en els models educatius haurien de crear-se espais que afavorisquen i permeten la interacció, és a dir, el model intercultural. Aquesta és una de les conclusions de la taula redona titulada Fills/filles d’immigrants a Espanya: cultura, identitat i futur, organitzada per la Regidoria de Benestar Social, a través d’AMICS, dins de la XII Setmana Intercultural.
El regidor de Benestar Social, José Luis López, ha subratllat la importància de convocar aquest tipus de fòrums que “faciliten el debat i l’intercanvi d’experiències”. López ha estat l’encarregat de moderar la taula redona en la qual han participat els cònsols de Bulgària Maya Stefanova; el Marroc, Amin Chaoudri; Romania, Dragos Tigau, i Colòmbia, Jorge Felipe Carreño Sánchez. Més de mig centenar de persones de sis nacionalitats diferents han assistit a aquesta activitat de la Setmana Intercultural on també s’ha defensat “la conveniència d’eliminar el terme ‘segones generacions’ i en açò els mitjans de comunicació tenen un paper fonamental”.
En aquest sentit, van arreplegar que els mitjans de comunicació social tenen un paper importantíssim i han d’assumir la responsabilitat de tractar les notícies des de la perspectiva intercultural, sense sensacionalismes i sense trets racistes, discriminatoris o xenòfobs.
La xarrada que es va establir entre els participants va posar sobre la taula que els fills i filles de persones migrants “tenen menys interès que els pares en la cultura d’origen”. També van subratllar que “no es pot parlar d’integració si cadascun porta la seua cultura pròpia” perquè es produeix “una bretxa enorme entre el que es viu a casa i el que existeix fora, per la qual cosa és necessari fer un enorme esforç per acostar-los i açò només s’aconsegueix des de la perspectiva intercultural”.
A més, van insistir en les aportacions dels migrants a les societats d’acolliment, tal com demostra un recent estudi de l’INE que “confirma que els migrants aporten molt més del que consumeixen en Serveis Socials”. També van reivindicar la importància del teixit associatiu en l’ensenyament i difusió de llengua i cultura i van apostar per eliminar les diferències que realitzen algunes administracions públiques establint dos torns d’espera segons siga ciutadà espanyol o migrant.