05.06.2021 - 19:51
Castelló reforça la seua aposta pel transport públic i per un model urbà més sostenible, innovador i inclusiu amb el disseny de les dues primeres línies de bus a demanda. Es tracta d’un nou servei que connectarà el centre amb les urbanitzacions i barris de la perifèria, estarà cent per cent adaptat a les persones usuàries -que enviaran via app o telèfon habilitat les seues sol·licituds de desplaçament per a poder vertebrar les rutes i concretar les parades- i funcionarà amb combustible ecològic.
La Junta de Govern ha aprovat aquesta setmana una modificació de crèdit que dota de pressupost a l’operació i impulsa la seua posada en marxa. Amb una inversió de 725.142 euros cofinançada a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i l’Ajuntament, el projecte plasma l’impacte social i ambiental de l’estreta col·laboració entre Castelló i Europa, fruit de la qual la capital de la Plana ha captat més de 40 milions d’euros per a implementar un desenvolupament urbà respectuós amb l’entorn i que facilite el dia a dia a les persones que l’habiten.
Castelló s’uneix així a altres ciutats espanyoles com Barcelona, que compten també amb aquesta mena de solució innovadora i pionera de mobilitat urbana. El repte prioritari del servei és vertebrar la ciutat connectant el centre amb els barris perifèrics i les urbanitzacions de muntanya. En concret, les línies uniran l’àrea urbana de Castelló amb les urbanitzacions de Penyeta Roja, Tossal Gros i Racó de la Torreta, a més de grups perifèrics del sud com Roquetes, Santa Teresa, Sant Andrés, Sant Bernardo, la Unió i Perpetu Socors. Les dues línies comptaran amb quatre autobusos amb combustible ecològic.
“És una iniciativa que ens permetrà activar una mobilitat més sostenible entre el centre de la ciutat i urbanitzacions i grups residencials de la zona sud amb autobusos de gas natural. Amb aquest projecte que torna a mirar a Europa per al seu finançament, volem continuar transformant la ciutat de Castelló”, ha assegurat l’alcaldessa, Amparo Marco.
La primera edila recorda, a més, que aquest primer projecte de bus a demanda dirigit a aquestes àrees urbanes és més eficient que un servei regular de viatgers, ja que permet optimitzar recursos, tant econòmics com ambientals. Així, segueix les lògiques del *Demand *Responsive *Transport (*DRT), un sistema especialment concebut per a àrees en les quals un servei d’alta capacitat no és eficient. En xifres, el nou sistema a demanda disminuirà en 25,44 quilos la petjada de carboni anual i el consum d’energia en 48,83 kWh a l’any. En l’econòmic, la despesa energètica actual baixarà un 11,44%.
El servei s’adaptarà a l’usuari, en aquest cas mitjançant una aplicació per a mòbils i un número de telèfon habilitat per a fer-li arribar les seues necessitats de transport. En funció de la quantitat de persones interessades, els vehicles variaran la seua ruta i les seues parades.
Per a utilitzar el transport públic a demanda, els interessats hauran de descarregar l’aplicació per a donar-se d’alta i podran registrar-se mitjançant la mateixa o a través de la pàgina web corresponent. Després tindran la possibilitat de sol·licitar un viatge a través de l’app, la web o amb una trucada telefònica al centre de control. Serà llavors quan reben en el seu telèfon la informació sobre el temps aproximat que l’autobús tardarà a arribar a la parada.
El conductor del vehicle disposarà d’una llista de peticions i acudirà a la primera parada sol·licitada, avisarà de la seua arribada mitjançant un missatge telefònic i marcarà la pujada del passatger. Si l’usuari no acudeix a la parada i passat un temps, el conductor anul·larà la sol·licitud i prosseguirà el seu rumb cap a la pròxima parada.