Castelló comparteix amb la ciutadania els eixos del projecte de millora de la mobilitat de l’avinguda Lledó

  • Residents i col·lectius socials es donen cita en la Cambra Agrària per a conèixer la transformació del vial en un eix ciclista, per als vianants i d'impuls comercial

VilaWeb
Redacció
20.01.2022 - 10:39

L’Ajuntament de Castelló ha celebrat aquest dimecres al pati de la Cambra Agrària una jornada oberta a la ciutadania per a informar del projecte de millora de mobilitat per als vianants i ciclista de l’avinguda de Lledó. Les obres preveuen iniciar-se en els pròxims dies. L’actuació, amb 3,3 milions d’euros de pressupost cofinançat al 50% per la UE a través dels fons FEDER, impulsarà les polítiques de mobilitat urbana que marca Europa tendents a potenciar els mitjans de transport sostenibles i a prioritzar l’ús de l’espai públic per part de vianants i ciclistes.

La jornada, segons ha explicat el regidor de Mobilitat, Jorge Ribes, “s’insereix en el marc del procés participatiu que sense precedents s’ha dut a terme amb motiu de l’avantprojecte i la posterior redacció del projecte”. Al costat de residents i comerciants, a la sessió estaven convocats des del consistori, representants de la vintena de col·lectius que han donat forma al citat procés de participació ciutadana. Entre ells, entitats veïnals i ciutadanes (Verge de Lledó, Primer Molí, Federació Provincial de l’Associació de Veïns de Castelló o la Federació Local Associacions Ciutadanes), el col·legi Consolació, sindicats, el Col·legi Professional d’Infermeria, la Universitat Jaume I, el Consell Social, associacions ecologistes o la Cambra de Comerç. A la jornada informativa ha assistit també el regidor d’Urbanisme, José Luis López, i altres regidors de l’equip de govern, com David Donate, Mary Carmen Ribera i Fernando Navarro.

Ribes, acompanyat de representants de l’adjudicatària, l’UTE Becsa-Telecso, ha destacat durant la seua intervenció que la conversió en zona de vianants de l’avinguda Lledó és una actuació de futur per a la ciutat de Castelló “contemplada ja en el Pla de Mobilitat de 2007 i en la seua actualització de 2016” i per a la qual en tot aquest temps i “baix governs de diferent color polític” hi ha hagut “sempre una voluntat d’execució”.

L’objectiu principal de l’actuació és transformar aquesta emblemàtica avinguda en un gran eix per a vianants però també en un espai de trobada, d’oci saludable i impuls comercial. Per a mostrar l’impacte ambiental, social i econòmic del projecte, s’ha projectat un vídeo i s’han instal·lat panells informatius que mostren amb més detall les claus de l’actuació, que entre altres efectes contribuirà de manera notable a reduir la petjada de carboni en descendir el trànsit pesat. S’estima en quasi un 40% la caiguda global d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle en tot el vial, un percentatge que superaria el 80% en alguns trams. Aquests panells es quedaran exposats en la Cambra Agrària, perquè els interessats puguen consultar-los.

El projecte implica el desenvolupament d’un carril bici d’1,5 quilòmetres entre la plaça de Maria Agustina i la basílica de Lledó “que connectarà a més el centre de la ciutat amb la platja gràcies al carril bici ja existent en el Camí La Plana i que enllaçarà amb el de l’avinguda de Lledó en la rotonda de la ronda Nord, per la qual cosa suposarà a més una entrada segura amb bicicleta des de la circumval·lació”, ha indicat Ribes.

La remodelada avinguda inclourà un passeig central per als vianants que tindrà un ample d’entre 4 i 7 metres durant tot el recorregut, i la situarà “com un passeig avantguardista tant des d’una perspectiva tant estètica com funcional, convertint-lo en espai de referència del centre de la ciutat”, ha ressenyat Ribes. En afavorir el trànsit de persones que trien moure’s a peu o amb bicicleta, i reduir la pressió del trànsit rodat i els desplaçaments ràpids, es promou una manera de vida més pausada que suma temps per a transitar per la ciutat i detindre’s en els comerços, un gest que ajuda al teixit comercial local i a crear barri. En aquest sentit, el responsable de Mobilitat ha recordat que Castelló segueix el camí d’altres ciutats europees que estan apostant per aquest model de zones comercials incloses en espais per als vianants.

Un altre dels reptes que ajudarà a aconseguir la remodelació de l’avinguda de Lledó és el de consolidar la xarxa d’entorns escolars segurs. La intervenció prevista al costat del col·legi Consolació, concretament en la rotonda Tombatossals, permetrà limitar el trànsit rodat en aquesta zona i implementar d’altra banda un espai de trobada amb jocs infantils i zona de descans que incrementarà al mateix temps la seguretat durant les entrades i eixides d’escolars al centre.

Sobre les places d’aparcament, s’ha trasllat al públic l’increment de les mateixes en la zona d’actuació, de les 397 actuals a 435. En elles s’inclouen les contemplades en les dues zones d’estacionament que es crearan i que podran usar-se per residents i també com a pàrquings dissuasius. Una se situarà entre els carrers Juan Herrera i Francisco Rule, amb unes 90 places, i l’altra al carrer Calderón de la Barca, amb al voltant de 238 places, que passaran de cordó a bateria. A més es mantenen les de l’avinguda Lledó i Mare María Rosa Molas. Es garanteix una distància màxima caminant de 5 minuts des de les zones d’estacionament existents al centre. Ribes ha incidit, en relació a la reordenació del trànsit rodat, en què “evidentment ni hi haurà desproveïment, ni existirà cap problema d’accés a cap gual ni plaça de garatge particular, ni existirà cap dificultat per a realitzar càrregues i descàrregues, ni per descomptat es limitarà l’accés per a vehicles d’emergències o similars”.

Pla d’obres
Des de l’empresa adjudicatària, l’UTE Becsa-Telecso, s’ha explicat el pla d’obres, que tindran una duració d’11 mesos i arrancaran en els pròxims dies. Dividits en tres fases, els treballs arrancaran en el traçat més allunyat del centre urbà, el comprés entre la ronda Nord i la basílica, “per tractar-se del que menys residents concentra i menys molèsties generarà”. Les obres seguiran en el tram 2, entre la ronda Nord i la rotonda de Tombatossals, i cap al mes de juliol, “una vegada conclòs el curs escolar i aprofitant el període vacacional per a minimitzar l’afecció a veïns, escolars i comerços”, els treballs se centraran en el tram 1, entre Tombatossals i la plaça de Maria Agustina.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any